Som led i arbejdet for at beskytte børn og unge mod ulovlig rekruttering og henvendelse og sikre et trygt og balanceret klubmiljø, blev det på DBU’s repræsentantskabsmøde i marts 2025 vedtaget at indføre nye klubskifteregler. Reglerne træder i kraft den 1. juli og gælder for alle klubber – både i bredden og eliten. 

I løbet af juni vil I modtage understøttende materiale til at klæde trænere, ledere og forældre på omkring de nye klubskifteregler. Fokus er på at sikre, at alle i fodbolden er klædt bedst muligt på, når de nye klubskifteregler træder i kraft. 

Udover reglerne vil der blive lavet nye vejledninger med gode råd, der er rettet mod klubber og særligt forældre. 

Det skal reglerne bidrage til: 

  • Skabe klarhed og dialog mellem afgivende og rekrutterende klub. 

  • Forebygge pres, misforståelser og uønskede henvendelser til børn og forældre. 

  • Skabe datagrundlag til bedre forståelse af klubskifter. 

Det skal jeres klub være opmærksom på 

For at sikre, at implementeringen forløber smidigt, og at alle klubber er klar fra 1. juli, er der her en oversigt over de vigtigste ændringer og nye krav: 

  • Klubskiftekontaktperson 
    Alle klubber skal udpege en klubskiftekontaktperson, som er ansvarlig for dialogen ved rekrutteringer. Den registrering skal påbegyndes, når reglerne er trådt i kraft – altså efter 1. juli. Hvis der ikke udpeges en, vil klubbens formand automatisk få rollen. 

  • Informere klubbens trænere og ledere     Alle klubber bør sikre at deres trænere og ledere er bekendt med de nye regler, så de eksempelvis ikke utilsigtet tager nye spillere til prøvetræning imod reglerne. 

  • Nyt IT-flow i forbindelse med spillercertifikater 
    Der indføres et nyt digitalt flow, hvor klubber ved overførsel skal angive årsag til skiftet. Det er en simpel proces for klubberne, hvor der skal markeres få felter af, men det skal skabe læring og indsigt i klubskifte-mønstre. 

Mulighed for sanktioner 

Med reglerne følger også et nyt sanktionsspor. Hidtil har det primært været eliteklubber, der kunne sanktioneres ved overtrædelser af reglerne. Fremover gælder det for hele klublandskabet. Det er Fodboldens Disciplinærinstans, der uafhængigt behandler sager og kan tildele sanktioner ved overtrædelser. 

Hvis du vil vide mere 

  • Webinar 18. juni kl. 17–18 
    DBU afholder et informationswebinar, hvor regler og digitale løsninger gennemgås. Det optages og bliver tilgængeligt via lokalunionernes hjemmesider. 

  • DBU laver en FAQ 
    Hvis der skulle være nogle spørgsmål, vil der blive lavet en FAQ, som besvarer de fleste af disse. Den vil blive offentliggjort så snart, at reglerne er godkendt. Hvis der stadig er ubesvarede spørgsmål, kan klubber kontakte deres lokalunion. 

  • Foldere og hjemmeside 
    For at sikre, at alle i fodbolden er klædt bedst muligt på, vil klubber også i løbet af juni modtage understøttende materiale til at klæde trænere, ledere og forældre på omkring de nye klubskifteregler. Der vil være foldere og link til hjemmeside, hvor alt information kan findes.