Get Movin' klub - Organisatorisk forankring
Det første forandringsgreb er Get Movin' klub. De første skridt på forandringsrejsen starter i klubledelsen. Her sikres rammevilkårene for pigerne. Klubben kan ved at udpege en pige-/kvindeansvarlig i bestyrelsen eller nedsætte et pige-/kvindeudvalg sikre, at pige/kvindeindsatsen er en kontinuerlig indsats, hvor klubben handler kønsbevidst og styrker fodbolden som fritidsaktivitet for begge køn.
Nogle steder er pige/kvindeindsatsen allerede organisatorisk forankret, andre steder kræver det en ændring i klubbens organisering. Herunder kan du finde inspiration til, hvordan andre klubber arbejder med organisatorisk prioritering af fodbold for piger og kvinder.


Organisering med blik for både piger og drenge
Klubber organiserer sig forskelligt – og der er mange måder at sikre, at både piger og drenge, kvinder og mænd, bliver tænkt med, når der træffes beslutninger.
Nogle af Get Movin’-klubberne har fx oprettet et udvalg med fokus på piger og kvinder i fodbolden. For mange har det været en god måde at styrke indsatsen, indtil det er blevet en naturlig del af klubbens samlede arbejde.
Se et eksempel på et udvalg her
Refleksionsspørgsmål til arbejdet med organisatorisk prioritering
-
Hvordan er pige- og kvindeindsatsen organiseret i jeres klub i dag?
-
Har I et særligt udvalg, der arbejder med piger og kvinder, eller ligger indsatsen under andre udvalg?
-
Hvis I har en pige/kvindeansvarlig:
-
Hvordan er rollen forankret i klubben? (fx i bestyrelse eller udvalg)
-
Er ansvarsområder og opgaver klart defineret og beskrevet? (Se evt. Brædstrup IF som inspiration)
-
-
Ville et særskilt pige/kvindeudvalg styrke indsatsen og gøre den mere synlig?
-
Hvordan ser kønssammensætningen ud i jeres bestyrelse?
-
Har I haft en dialog om kønsbalancen i bestyrelsen – og hvilken betydning det har for klubben?
-
Hvilke fordele kan klubben opnå ved at have en bestyrelse med repræsentation af begge køn?
-
Hvordan samarbejder trænere for drenge og piger? Er der plads til sparring og videndeling på tværs?
-
Har I samlet trænerteam for årgange, som sikrer samarbejde og erfaringsudveksling på tværs af køn og niveauer?
- Hvordan prioriterer og organiserer I relationen til omkringliggende klubber i arbejdet med fodbold for piger og kvinder? Tager I aktivt ansvar for at skabe et sundt samarbejdsmiljø – også i lyset af eventuel rivalisering – så det ikke går ud over pigerne?
- Har jeres klub en formel ligeværdighedspolitik, der sikrer lige behandling af alle medlemmer uanset køn, alder, baggrund og niveau? Hvordan er denne politik forankret i klubbens værdigrundlag og praksis? - Se her et eksempel på en ligeværdspolitik
En del af den organisatoriske prioritering handler også om, hvem der træffer beslutningerne i klubben – og hvordan vi skaber plads til flere perspektiver i ledelsen.
Kønsdiversitet i bestyrelse
Hvis vi vil skabe fodboldklubber, hvor alle føler sig velkomne – både på og uden for banen – skal der også være mangfoldighed i dem, der træffer beslutningerne. Flere kvinder i bestyrelsen betyder nye perspektiver, stærkere fællesskaber og mere inkluderende klubmiljøer.
Som en del af Get Movin’-indsatsen har vi i DBU derfor udviklet en bestyrelsesuddannelse, der skal gøre det lettere for flere, især kvinder, at tage aktiv del i klubbens ledelse. Uddannelsen blev til, fordi mange kvinder i klubberne efterspurgte mere viden og tryghed i rollen som bestyrelsesmedlem. Samtidig er den åben for alle og har til formål at løfte det generelle kompetenceniveau i danske fodboldbestyrelser og fremme diversitet.
Det første pilotforløb er nu afsluttet, og alle deltagere har gennemført uddannelsen med succes. Evalueringen, der allerede er i gang, forventes at ligge klar efter sommerferien – og så kan bestyrelsesuddannelsen komme ud og leve bredt til gavn for flere klubber.
Læs mere om uddannelsen her: Ny bestyrelsesuddannelse i DBU – gør en forskel
Udarbejd et årshjul
Et årshjul er et effektivt værktøj til at skabe struktur og overblik over klubbens aktiviteter og indsatser i løbet af året. Det hjælper med at sikre, at arbejdet med fodbold for piger og kvinder bliver prioriteret løbende – ikke kun som enkeltstående tiltag. Ved at planlægge faste aktiviteter og møder skabes kontinuitet, ansvarlighed og bedre mulighed for at følge op på klubbens udvikling sammen med trænere, ledere og frivillige.
Se her et eksempel på, hvordan et Get Movin' årshjul kunne se ud