Viden og værktøjer: Handlingsplan til at tiltrække flere piger og kvinder

Denne vejledning giver bestyrelsen den nødvendige viden, de værktøjer og en skabelon til at udarbejde en handlingsplan. Målet er at tiltrække flere fodboldspillere, især piger, og flere kvindelige rollemodeller.

Bestyrelsen gennemgår nedenstående punkter for at nå frem til klarhed og sætte en retning. Download handlingsskabelonen og skriv direkte ind i den under hvert punkt. 

TIL AFKLARING I BESTYRELSEN - ANALYSE OG MÅLSÆTNINGER

Statusanalyse

Bestyrelsen vurderer den nuværende situation i klubben med hensyn til antallet af pigespillere og kvindeligere trænere og ledere.

Vision

Bestyrelsen ønsker, at mange drenge og piger fra lokalsamfundet spiller fodbold og bliver en del af fællesskabet. Bestyrelsen vil markedsføre, at der er et fodboldtilbud til alle uanset køn, alder og niveau.

  • Ja, vi tilslutter os denne vision og vil formulere en handlingsplan med konkrete initiativer
  • Nej, vi tilslutter os i stedet for denne vision: Formuler egen vision.

Klubsyn

Spillere og trænere uanset køn behandles lige med hensyn til budgetter, adgang til tilbud, faciliteter etc.

  • Hvordan ser det ud i dag? Beskriv kort.

Mål

Bestyrelsen sætter konkrete mål for, hvor mange nye pigespillere og kvindelige trænere og ledere klubben ønsker at tiltrække inden for en bestemt tidsramme.

  • Antal pigespillere?
  • Antal kvindelige trænere?
  • Antal kvindelige ledere?

Styregruppe

Bestyrelsen nedsætter en styregruppe, der implementerer de besluttede mål og initiativer.

  • Hvem er med i styregruppen?
  • Hvordan formidles der omkring styregruppen og initiativer til klubbens trænere, ledere og forældre? Fx mail, hjemmeside, sociale medier eller plakater?

Handlingsplan for indsatser

1. Rekruttering af flere pigespillere+

Nye pigehold

Bold & Bevægelse (3-6-årige)

  • Har I allerede et tilbud eller vil I tilbyde et?
  • Hvornår? Markedsføring? Ansvarlig?

Bold & Spil (6-12-årige)

  • Har I allerede et tilbud eller vil I tilbyde et?
  • Hvornår? Markedsføring? Ansvarlig?

Skolesamarbejde

Etabler et samarbejde med lokale skoler og SFO'er for at introducere fodbold for piger.

  • Har I allerede et samarbejde med skole/SFO? Hvis ja, vil I tilbyde træning i SFO-tiden? Og hvor ofte, hvornår og hvem er ansvarlig?
  • Ansøg om at afvikle DBU Pigeraketten. Vil I ansøge om at få DBU Pigeraketten til klubben? Der er ansøgningsfrist i januar.

Børnehavesamarbejde

Etabler et samarbejde med lokale børnehaver for at introducere piger til fodboldlege.

Træningsprogrammer til forældre

Tilbyd træningsprogrammer for forældre for at støtte deres døtre og være medtrænere.

  • Vil I tilmelde dem DBU's træningsprogrammer? Hvem er ansvarlig?
  • Vil I selv udarbejde træningsprogrammer? Hvem er ansvarlig?

Åbent hus arrangementer

Vil I afholde åbent hus dage, hvor piger og mødre kan prøve at spille fodbold og møde andre fra klubben?

  • Dato, sted, målgruppe, ansvarlig?

Familiedage

Vil I arrangere familiedage med fodboldaktiviteter for hele familien?

  • Dato, sted, målgruppe, ansvarlig?

Markedsføring

Bruger I sociale medier, lokale aviser og flyers til at oplyse om klubbens tilbud til piger?

  • Vil I gøre brug af det mere fremover? Hvor? Hvordan Hvornår? Hvem er ansvarlig?
  • Bruger I medlemmer og deres forældre som ambassadører? Inviterer forældre andre forældre og piger til at komme ned i klubben?

Kampagner på sociale medier

Laver I kampagner på sociale medier, der fremhæver de gode historier om fodbold for piger og kvindelige trænere i klubben?

  • Vil I gøre brug af det mere fremover? Hvor? Hvornår? Hvem er ansvarlig?
2. Skabelse af et inkluderende og børnefokuseret fodboldmiljø+

Træningsmiljø

Sørg for at træningsmiljøet er inkluderende og støttende.

  • Hvordan kunne en god fælles start og afrunding være?
  • Hvordan vil I sikre, at nye spillere og forældre føler sig velkomne?

Børneudviklingstræner

Er kulturbæreren for det ønskede træningsmiljø.

  • Hvordan vil I sikre jer, at nye og erfarne trænere oplever samhørighed?
  • Hvordan bliver en ny træner en del af trænerfællesskabet?
  • Hvad gør jeres børneudviklingstræner for at sikre en fælles træningskultur?

Støtte til børn

Nogle børn vil gerne gå til andet end fodbold i deres fritid.

  • Hvordan kan I både støtte børn, der vil træne én gang om ugen og dem der gerne vil træner flere gange om ugen?
  • Har pigerne tilbud om ekstra træning?

Kurser og uddannelse

Tilbyd kvalificering for at styre træningsmiljøet i klubben.

  • Hvor ofte afholdes der fælles trænermøder?
  • Hvordan sikrer I sparring mellem børnetræner og børneudviklingstræner?
  • Motiveres trænerne til at gennemføre UEFA C1, C2, C3? Tilbydes børnetrænerne DBU Børneseminarer?
  • Modtager børnetrænerne DBU's træningsprogrammer?

Faciliteter og sociale aktiviteter

Skab trygge og motiverende omgivelser for pigerne.

  • Hvordan sikrer I trygge omklædningsrum for pigerne?
  • Tilbyder I fællesspisning i klubhuset?
  • Spørger I pigerne om deres ønsker til aktiviteter uden for banen?

Fodbold med overnatning

Tilbyd fodbold med overnatning for piger.

  • Planlægger I fodbolddage med overnatning?
  • Inddrages pigerne i planlægningen?
3. Rekruttering og motivering af kvindelige trænere og ledere+

Identifikation af kvindelige trænere og ledere

Hvor kan de findes?

  • Kan spillernes mødre og bedstemødre være mulige nye trænere eller ledere?
  • Er der potentielle trænere/ledere blandt ungdoms- og seniorspillere?
  • Hvordan kan de nye trænere/ledere støttes og få en god introduktion?

Uddannelse og kurser

Tilbyd træner- og lederkurser specifikt for kvindelige trænere og ledere.

  • Vil I invitere til trænermøder for de kvindelige trænere?

Samarbejde med lokale virksomheder

Indgå partnerskaber for at sponsorere fodboldmiljøer eller events.

  • Hvad vil I indgå partnerskaber om?
  • Hvilke virksomheder/institutioner kan være aktuelle?
4. Opfølgning og evaluering+

Netværk og samvær

Inviter til netværk- og hyggestunder for kvindelige trænere og ledere.

  • Kunne disse møder bruges til feedback og forbedring af vilkår?
  • Hvornår, hvordan, hvem er ansvarlig?

Feedback

Spørg spillerne, der er piger, deres forældre og de kvindelige trænere og ledere om deres oplevelser og behov.

  • Hvordan kan styregruppen indhente konkret feedback?

Evaluering og justering

Vurder regelmæssigt fremskridt i forhold til de opstillede mål og juster handlingsplanen efter behov.

  • Skal handlingsplanen justeres?